Ny rekord i gjestedøgn i Hemsedal
![]() |
Foto: Nils-Erik Kjellman Bjørholt |
Hemsedal satte i 2005 igjen ny rekord i gjestedøgn etter mange år med god vekst. Veksten i 2005 ble 1,5 % sammenlignet med 4 % vekst i 2004. I 2005 var det totalt 622.824 kommersielle gjestedøgn i Hemsedal (hotell, hytter, camping og hytteformidling).
Over halvparten av gjestedøgnene (51 %) var utenlandske gjestedøgn, mens Norge sto for 49 %. Endringene i de største markedene fordelte seg slik: Norge pluss 4,5 %, Danmark pluss 10 %, Sverige minus 5 %, Nederland minus 14 %, Storbritannia pluss 20 % og Tyskland pluss 1,5 %. For første gang har det vært flere britiske enn tyske gjestedøgn i Hemsedal.
Veksten i det norske markedet kom sommeren og høsten 2005 hvor det var hele 15 % vekst. Vinterbesøket fra Norge fikk kun en halv prosent vekst grunnet sen oppstart av ski sesongen og snøforholdene i november og desember. Det samme gjelder det svenske markedet som hadde vekst frem til oktober. Nedgangen i det nederlandske markedet var mindre enn forventet da veksten året før var på hele 37 % (+ 46 % for sommeren).
Turistsjef i Hemsedal Gunn Eidhamar sier at man denne gang får være fornøyd med en vekst på kun 1,5 %. Vanskelige natursnøforhold i november/desember, høy kronekurs, kalendereffekt med alle de norske vinterferiene samlet i en uke, tidlig påske og få fridager i romjulen, samt en kald forsommer var en utfordring siste kalenderår. Høsten var derimot utrolig flott.
Av gledelige resultater ønsker turistsjefen å fremheve den økte interessen for sommeren, samt den kontinuerlige store veksten i vintergjestedøgn fra Danmark og Storbritannia. Hemsedal hadde nesten 146.000 danske gjestedøgn i 2005, de fleste barnefamilier og godt voksne gjester. September og oktober fikk seg et kraftig løft i det norske markedet. Her har det vært satset på arrangementer og festivaler i flere år, og kombinert med et stort aktivitetstilbud og flott og varmt høstvær ga det full uttelling.
Vekst i gjestedøgn er likevel ikke det viktigste for reiselivsnæringen i Hemsedal. Fornøyde gjester og lønnsomhet for det store mangfoldet av reiselivsprodukter og aktører er langt viktigere. Gunn Eidhamar mener det er positivt at flere av hotellene i sommer valgte å kutte ut de mest ulønnsomme bussgruppene og heller satse på andre grupper og individuelle gjester. Dette resulterte i en nedgang på flere tusen gjestedøgn per bedrift i perioden juni-august.