Usikra gravemaskin, unnaluring, slitte dekk og slitte lastestroppar
Foto: Statens vegvesen

Usikra gravemaskin, unnaluring, slitte dekk og slitte lastestroppar

67 tungbilar var innom, 25 vart kontrollert, det vart gitt 20 køyreforbud, 3 dekkgebyr, 4 anmeldelsar, 1 skriftleg mangel og 1 beltegebyr
Aktuelt
Knut Medhus
Publisert : 26.08.2020 09:05
Sist oppdatert : 26.08.2020 09:22

Her er Statens vegvesen si oppsummering av kontrollen

På vei til Gol kontrollstasjon fattet vi interesse for en traktor og tilhenger som var lastet med en gravemaskin. Vi stoppet den på en plass langs Fv51 like før Gol sentrum. Det viste seg at gravemaskin stod helt usikret på tilhengeren. Frontvegg kan ikke regnes med i lastsikringen når den står mer enn 15 cm fra frontvegg. I tillegg stod den delvis oppå grovpukk i front på hengeren. Det vil være en reell fare for forskyvning fremover ved en eventuell bråstopp.

Gravemaskin veide 5,2 tonn og vil kunne utgjøre stor fare for trafikksikkerheten ved en kollisjon eller velt. Traktoren var en T5 traktor som faktisk kan lett komme opp i 50 km/t. Selv om denne tilhengeren bare var godkjent for 40 km/t vet vi av erfaring at slike transporter kjøres fortere enn det. 

Eier av traktoren og ansvarlig for foretaket la seg helt flat og beklaget "glippen". Han mente at slikt ikke skal skje. Undertegnede ønsker likevel å påpeke at det er sjåfør som til syvende og sist er ansvarlig for hva han kjører langs veie.  

Manglende lastsikring betegnes i dette tilfelle som grovt og fører vil bli anmeldt til politiet. En reaksjon fra de vil kunne påregnes. Det resulterte selvfølgelig også i bruksforbud der og da.

-------------------------------------------------------------------------

Under kontrollen på Gol var det dessuten en sjåfør som ikke ville stoppe for kontroll. To av våre kontrollører fulgte etter og fikk hjelp av politiet til å stoppe han på Kleivi i Ål. Han måtte pent bli med tilbake til Gol for full kontroll der. Han ble anmeldt for forholdet og politiet fikk saken. Resultatet blir vanlighvis kr. 8000,- i bot.

Det var for øvrig andre gang i år denne sjåføren av utenlandsk opprinnelse ikke stoppet for kontroll. I tillegg ble det ilagt bruksforbud pga. manglende lastsikring. I og med komleksiteten i forholdet og at saken må innom en jurist i politiet førte dette også til flere timers forsinkelse for ham.

------------------------------------------------------------------------------

Det var for øvrig flere andre som fikk mangler på lastsikringen. Det fordi det brukes gamle utslitte lastestropper, også stropper som har sår i kanten på belte. Slike lastestropper er å betegne som "ferskvare" fordi bruddstyrken reduseres kraftig allerede ved små skader eller sandkorn imellom fibrene. Kostnaden for å skifte slike stropper er i dag relativt lav slik at det ikke bør være noe argument for ikke å skifte disse.

-----------------------------------------------------------------------------

Av andre mangler som betegnes som farlig for trafikksikkerheten kan nevnes to dekk på en og samme lastebil med alvorlig skade. Han hadde også ett slitt dekk. Han ble pålagt å skifte disse før videre kjøring.

 








Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS