Felleskjøpet og Torpobedrift inngår samarbeid.

Produsenten av blant anna Norpulken på Torpo inngår spennande samarbeid.
Aktuelt
Knut Medhus
Publisert : 19.02.2013 18:41

Produsenten av blant anna Norpulken på Torpo inngår spennande samarbeid.

Felleskjøpet Agri SA og Båt- og Friluftsenteret AS, Ål i Hallingdal har inngått avtale om salg av Norpulken og Vinstrabåtene med mulighet for salg av flere produkter etterhvert.

LITT OM SELSKAPENE

Felleskjøpet Agri SA

•Felleskjøpet Agri er verdens lengste felleskjøp

•Konsernet har virksomhet fra Tana i nord til Lillesand i sør

•Nær 2.300 medarbeidere over hele landet

•Hovedkontor på Gardermoen

Butikkprodukter

Felleskjøpet er en faghandelkjede med 93 butikker over hele landet. Vi fører et bredt utvalg kvalitetsvarer og kan, takket være store innkjøp og effektiv distribusjon, gi kundene meget gunstige priser. Gjennom mer enn 100 års erfaring fra det norske landbruket har vi bygget opp unike kunnskaper om de produktene som selges – en kunnskap vi gjerne deler med våre kunder

Felleskjøpets butikker har vist stor vekst de siste 10 år. Det gjelder både på produktspekter, salg og god inntjening. Butikkdriften, kompetanseheving hos ansatte og bred markedsføring har vært utslagsgivende for suksesshistorien om butikkene. Økende markedsandeler basert på kunnskap og gode produkter skal være en rettesnor for ytterligere fremgang. Også logistikksystemet og god kontroll på kostnadsbruken skal ha fokus.

Tilpasses kundene

Felleskjøpets butikker har produktsortiment som er tilpasset flere kundegrupper. Både bonden som primærkunde og forbrukeren finner et varesortiment nøye tilpasset egen hverdag. Det er en klar målsetting at begge kundegrupper skal finne seg til rette i butikkene og få den betjening og kompetanse de har krav på. På bakgrunn av dette er videreutvikling og service satt i høysetet. Også skilting og profilering av butikkene er satt på kartet. Det skal bli ensartet profil for alle butikkene. Slik vil Felleskjøpets butikker fremstå som en moderne og tydelig faghandel. Oppgradering og fornying av interiør og utseende er stadig til vurdering. Det er foretatt flere mindre ombygginger og det er også gjort større endringer i 2011. Noen er gjort på eksisterende lokaler, mens andre butikker har flyttet til mer hensiktsmessige lokaliteter.

Felleskjøpets butikker omsetter årlig for ca. 2 milliarder kroner, og er fordelt på fem viktige kategorier der landbruk er den største. Samtidig ser vi at stadig flere nordmenn finner vegen til våre butikker, og får hjelp til å finne gode produkter innen hage/uterom, kjæledyr, friluftsliv, varme og brensel.

Båt- og Friluftsenteret AS

Båt- og Friluftsenteret AS (www.baatogfriluft.no) har kontor i FoU Hagen på Torpomoen Rednings- og Øvingspark. Vi eier og produserer de velkjente merkevarene Vinstrabåten og Norpulken (se egen hjemmeside www.norpulken.no).

Vinstrabåten

Vinstrabåten føres i tre størrelser, og er kjent for sin uslitelige kvalitet og gode ro-egenskaper. Vinstrabåten har alltid hatt godt omdømme blant bønder og hyttefolk i blant annet Østerdalen, Gudbrandsdalen og Hallingdal. Vinstrabåten er av de klart mestselgende båtene i sitt segment siden begynnelsen av 1970-tallet. Det finnes ikke konkurrenter med et nasjonalt forhandlerapparat for denne type båt.

Norpulken

Norpulken har vært solgt siden midten av 90-tallet, og kan gjerne kalles Norges "folkepulk". I Norge er det kun Fjellpulken som er i markedet som konkurrent. Norpulken og Fjellpulken har vekslet mellom 1 og 2 plassen i ulike «best i test» undersøkelser. Totalmarkedet for barnepulk i Norge er på 4000-5000 enheter per vintersesong. I forbindelse med dette samarbeidet, og som et resultat av en ny forretningsmodell, blir veiledende utsalgspris på Norpulken Barnepulk på kr. 2.950 i Felleskjøpets butikker.

FELLES MÅL OM STRATEGISK SAMARBEID VIDERE

Båt- og Friluftsenteret AS har som intensjon å utvikle selskapet videre med Felleskjøpet Agri SA som hovedkunde- og strategisk samarbeidspartner nasjonalt.  Målet med dette er å tilby Felleskjøpet Agri SA stadig nye produkter innen båt og friluftsegmentet som testes ut i mot Felleskjøpet Agri SA’s kunder steg for steg. Båt- og Friluftsenteret AS har ambisjon om å utvikle selskapet til en solid nasjonal leverandør innen båt og friluftsegmentene, med utgangspunkt i Hallingdalsregionen. Gjennom fokus på en enhetlig og markedsorientert produktbredde, vil målet være å oppnå ønsket salgsvolum via Felleskjøpet Agri SA nasjonalt.

Felleskjøpet Agri SA divisjon Handel, Kategori Friluft har som intensjon å styrke sin satsning fremover. Per i dag omsetter Felleskjøpet Agri SA’s butikkutsalg for ca. 2 milliarder kroner per år. Konsernet har til sammen 93 utsalg i Norge. Felleskjøpet Agri SA Divisjon Handel; Kategori Friluft, har som intensjon å styrke fokuset på enhetlig sortiment, større volum og bedre pris. Samarbeidet med Båt- og Friluftsenteret AS er et ledd som skal bidra til måloppnåelse i så måte.

 








Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS