Fullt mogleg å bygge høgfartsbanar.
Siste del av det omfattande utgreiingsarbeidet om høgfartsbanar i Norge er no lagt fram og her er konklusjonane:
• Det er fullt mulig å bygge ut og drifte høyhastighetsbaner i Norge
• Det er et stort endepunkt- og underveismarked
• Utbyggingskostnadene er betydelige for alle alternativer og varierer i stor grad med tunnelandelen på de forskjellige strekningene
• Bedriftsøkonomien er positiv for de fleste strekningene hvis kostnader forbundet med investeringer holdes utenfor
• Redusert utslipp av CO2 etter at banene er satt i drift. Antall år før man oppnår CO2- utslippsbalanse varierer i stor grad med tunnelandelen på de forskjellige strekningene
• Høyhastighetsbaner kan bygges ut i forlengelsen av Inter-city (IC) nettet i Østlandsområdet. Dobbeltspor fra Oslo til Lillehammer, Skien og Halden kan være første skritt i en høyhastighetsutbygging. Det er ingen konflikter mellom utbygging av IC nettet med en hastighet 250 km/t, og en eventuell videre utbygging med 330 km/t.
• Samfunnsøkonomien er negativ for alle strekningene
Du kan lesa alt om høgfartsbanar her: http://www.jernbaneverket.no/no/Nyheter/Nyhetsarkiv/2012/Tog-pa-hoyhastighetsbaner-kan-drives-bedriftsokonomisk-lonnsomt/