Fullt mogleg å bygge høgfartsbanar.

Siste del av det omfattande utgreiingsarbeidet om høgfartsbanar i Norge er no lagt fram og her er konklusjonane:
Aktuelt
Knut Medhus
Publisert : 25.01.2012 13:44

Siste del av det omfattande utgreiingsarbeidet om høgfartsbanar i Norge er no lagt fram og her er konklusjonane:

Det er fullt mulig å bygge ut og drifte høyhastighetsbaner i Norge

• Det er et stort endepunkt- og underveismarked

• Utbyggingskostnadene er betydelige for alle alternativer og varierer i stor grad med tunnelandelen på de forskjellige strekningene

• Bedriftsøkonomien er positiv for de fleste strekningene hvis kostnader forbundet med investeringer holdes utenfor

• Redusert utslipp av CO2 etter at banene er satt i drift. Antall år før man oppnår CO2- utslippsbalanse varierer i stor grad med tunnelandelen på de forskjellige strekningene

• Høyhastighetsbaner kan bygges ut i forlengelsen av Inter-city (IC) nettet i Østlandsområdet. Dobbeltspor fra Oslo til Lillehammer, Skien og Halden kan være første skritt i en høyhastighetsutbygging. Det er ingen konflikter mellom utbygging av IC nettet med en hastighet 250 km/t, og en eventuell videre utbygging med 330 km/t.

• Samfunnsøkonomien er negativ for alle strekningene


Du kan lesa alt om høgfartsbanar her: http://www.jernbaneverket.no/no/Nyheter/Nyhetsarkiv/2012/Tog-pa-hoyhastighetsbaner-kan-drives-bedriftsokonomisk-lonnsomt/








Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS