- Ansetter «fjellselger» på heltid for å erobre det profesjonelle markedet
Pål K. Medhus (Visit Geilo), Merethe Hovli (Visit Valdres), Eirik Høyme Rogn (Mountains of Norway) og Ole Erik Bjørnstadhaugen (Nasjonalparkriket) Foto: Paul Arthur Lockhart.

- Ansetter «fjellselger» på heltid for å erobre det profesjonelle markedet

Visit Geilo har, sammen med reiselivsaktørene Nasjonalparkriket Reiseliv, Visit Valdres, fylkeskommunene i Buskerud og Oppland og 20 lokale reiselivsbedrifter, lagt rundt 2,5 millioner på bordet i 2017 for å lokke flere europeere til fjellregionen.
Aktuelt
Rita Stavn
Publisert : 12.01.2017 15:20
Sist oppdatert : 12.01.2017 15:31

Pressemelding fra Mountains of Norway:

Med Visit Geilo i førersetet sammen Visit Valdres og Nasjonalparkriket Reiseliv, er det nå etablert et tett og forpliktende samarbeid. Målet er å selge regionene til reisebyråer, reiseagenter og bedrifter i Eurupa. Samarbeidet er formalisert gjennom selskapet Mountians of Norway, og med i satsingen er også fylkeskommunene i Buskerud og Oppland, samt 20 lokale reiselivsbedrifter.

- Mountains of Norway blir noe helt nytt i Norge, hvor vi bygger på de gode erfaringene fra suksessen Norway HOME of Skiing, som Geilo er en del av. Her legger vi imidlertid tid opp til et enda mer forpliktende samarbeid, hvor alle aktørene «binder seg til masta» for minst tre år, sier Pål K. Medhus, turistsjef på Geilo og i Hol kommune. 

En viktig drivkraft for samarbeidet er erkjennelsen om at de enkelte destinasjonene blir for små om de skal konkurrere alene, og denne type allianse er noe Medhus har ivret for å mange år.

- Skal vi lokke til oss flere utlenlandske turister og sørge for helårsdrift må vi samarbeide mer. Utlendingene skiller ikke den ene dalen fra den andre, og da må vi finne noen plattformer hvor det er naturlig samle ressursene. Det innebærer ikke at regionene mister sin egenart, tvert i mot. Vi i Visit Geilo skal løfte frem det ypperste som finnes i vår region, samtidig som Vistit Valdres selvsagt gjør det samme for å fremme sine turistperler, men jeg er overbevisst om at vi sammen står mye sterkere, sier han.

2,5 millioner kroner i potten for 2017
En god illustrasjon på den sterke samarbeidsviljen som finnes blant regionens reiselivsbedrifter, er alle henvendelsene som Medhus har mottat opp gjennom årene, hvor de har savnet en felles salgsresurs mot Europa. Alene har de ingen mulighet til å finansiere en slik salgsressurs på heltid, men går de sammen flere er dette høyst realistisk. Derfor har de nå hver forpliktet seg til å gå inn med en årlig sum på 25 000 kroner i minst tre år fremover. Engasjementet fra reiselivsbedriftene tente også fylkeskommunene i Buskerud og Oppland, og sammen legger disse to aktørene ytterligere 1,5 millioner kroner på bordet. Utover dette bidrar Visit Geilo, Visit Valdres og Nasjonalparkriket Reiseliv med en del midler, slik at Mountains of Norway tilsammen har 2,5 millioner kroner å rutte med dette første driftsåret. Beløpet forventes imidlertid å stige i årene fremover, etterhvert som flere lokale reiselivsbedrifter knytter seg til satsingen. De kan også komme offentlige midler senere, blant annet fra Innovasjon Norge, forteller Medhus.

 

Energisk og kreativ fjellselger på heltid
Robustheten i prosjektet gjør det mulig å ansette Eirik Høyme Rogn fra Vang i Valdres som heltids «fjellselger» og selskapets ansikt utad. Han brenner for innovativ lokal næringsutvikling og har blant annet startet den suksessrike fjellfestivalen Vinjerock. I tillegg har han vært kultur- og utdanningssjef under årets Ungdoms-OL på Lillehammer.

- Fjellregionene i Mountains of Norway har eventyrlig mye å by på, og vi sitter på et stort uforløst potensiale i et internasjonalt turistmarked som er på evig jakt etter unike og aktive opplevelser. Det handler kort og greit om å pakke sekken og fortelle verden hva vi har å tilby. Jobben blir utvilsomt krevende, men jeg gleder meg enormt til å få jobbe på heltid med et så fantastisk produkt, sier Rogn.

Satser på fjellvandring, langrenn og ulike aktiviteter
Medhus mener fjellregionene som samarbeidspartnerne har ansvaret for, har et stort uforløst potensial som nå skal promoteres. Han forteller at ingen ferieformer vokser raskere enn såkalt «aktiv ferie», og for eksempel viser tall fra Innovasjon Norge at 71 prosent av våre utenlandske turister ønsker denne ferieformen.

- Dette kommer til å bli veldig bra! Geilo har nytt godt av å være en del av Norway HOME of Skiing, selv om vi i dette samarbeidet også konkurrerer med flere av våre argeste alpinkonkurrenter, deriblant Hemsedal. Mountains of Norway vil imildertid nedprioritere alpint, siden denne grenen markedsføres godt gjennom andre fora. Vi satser heller på langrenn om vinteren, vandring i fjellet, sykkel, klatring rafting og andre typiske fjellaktivteter, sier Medhus.  








Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS