Rådmannen ber for tredje avkøyring.

Rådmannen i Gol har sendt eit lengre skriv til Miljødepartementet og ber om at dei er positive til tredje avkjøring som no er til ankebehandling i departementet
Aktuelt
Knut Medhus
Publisert : 04.07.2008 14:30

Rådmannen i Gol har sendt eit lengre skriv til Miljødepartementet og ber om at dei er positive til tredje avkjøring som no er til ankebehandling i departementet.

 

Her er brevet:

Det Kongelige Miljøverndepartement
Postboks 8013 DEP

0030 OSLO

Att: Liv Kirstine Mortensen

 

                                    

 

Arkivkode            Vår ref.                                                       Dykkar ref.           Dato          
143                      07/860 - 28 – HEMO                               200800302-/LKM   27.06.2008

 

 

NOTAT - INNSIGELSE TIL KOMMUNEDELPLAN GOL TETTSTAD

 

Viser til avholdt befaring på Gol den 20. juni 2008. Som avtalt oversendes et notat vedrørende de funksjoner som er tenkt på Storøyne, samt hvilke konskvenser dette vil få for infrastrukturen i området. Vedlagt følger også et notat frå Torbjørn Rustberggard og fra DBC-arkitektur. Vi har også lagt ved konsekvensutredning for Storøyne, samt skisser over området.

 

Reguleringplanen for Storøyne skal til politisk behandling like over ferien. Administrasjonen ser positivt på satsingen og videreutvikling av Storøyne som kultur- miljø og aktivitetspark med tilhørende servicefunksjoner. Tropicana med vann og snøpark sammen med Middelalderparken vil utgjøre Hallingparken. Målet er å utvikle Hallingparken til en av Norges tre største og beste fritidsparker med eit variert og spennende tilbud. Gol sin lokalisering er perfekt i så måte ved vegkrysset mellom tre av landets vintersportssteder. En slik park med to sesonger: med snø og sklier om vinteren og vann og sklier om sommaren vil være unik i verden og sette en ny standard for utnytting av slike parker.

 

Først når ny avkjøring er etablert på Storøyne vil det bli aktuelt med 2. byggetrinn av snø og vannparken (og utviding av Middelalderparken) på Storøyne.

 

En realisering av planene på Storøyne vil medføre en sterk økning i antall besøkende per år. Uten tilkomst fra Rv 7 vil denne trafikken måtte føres gjennom Gol sentrum. Dette vil være svært lite ønskelig og nærmest praktisk umulig å få til på en tilfredsstillende måte. Trafikken til / fra Storøyne vil da i perioder lamme all annen trafikk i Gol sentrum. Gol sentrum er lite i utstrekning, og en slik løsning vil være svært miljømessig uheldig for innbyggere og andre besøkende i kommunen. Gol kommune arbeider nå med ”Gol på tvers” som også omfatter reguleringsplan for sentrumsområdet og ”Hallingmoprosjektet”, som skal være et område med blant annet ny skole, kultur- og idrettsanlegg. En av grunnpillarene i ”Gol på tvers” er at mennesket skal kunne bevege seg til fots innenfor dette området.

 

I tillegg til etablering av kultur- miljø- og aktivitetspark foreligger det også planer fra Nye Gol as, som har opsjon på kjøp av areal på den østre del av Storøyne, om etablering av veiserviceanlegg. Dette vil ikke være mulig å realisere uten tilkomst fra Rv 7, idet det ikke vil være mulig å føre tungtrafikken gjennom Gol sentrum.

 

Gol kommune har også fått signaler fra vegvesenet om at det er ønskelig å flytte ekstisterende trafikkkontrollstasjon. Området på østre del av Storøyne er av vegvesenet  pekt på som særlig egnet til dette formålet. For ordens skyld påpekes imidlertid at både veiserviceanlegg eller trafikkontrollstasjon er i strid med bestemmelser i gjeldende kommunedelplan for Gol tettstad. Dersom dette skal etableres må dette skje i forbindelse med revisjon av kommunedelplanen eller som en dispensasjon fra gjeldende plan.

 

Vegvesenet har tidlegere krevd at Gol kommune gjenomfører en mulighetsanalyse hvor det skal utredes om en mulig ny trase fra Svenkerud – Gol kan ha et landingspunkt i en ny avkjørsel på Storøyne. Dette eventuelle veiprosjektet har et meget langsiktig tidsperspektiv. Det vil nå bli etablert en ny rundkjøring i krysset mellom stamvegen Rv 7 og Rv 52. Som vegvesenet selv var inne på er det mer naturlig å se et framtidig landingspunkt i dette krysset. På denne bakgrunnn mener Gol kommune at det er unødvendig og lite rimelig å pålegge kommunen å foreta en mulighetsanalyse som vegvesenet har krevd.

 

Dersom Gol kommune blir gitt anledning til å etablere et nytt kryss på Storøyne, mener vi at det er hensiktsmessig å etablere krysset som en rundkjøring. Økonomisk sett vil et planskilt kryss være adskillig mer problematisk å realisere. Vi viser her til trafikkanalysen fra Scandiaconsult as, dok. 34 i saken.

 

Avslutningsvis vil jeg tillate meg å fremheve Gol kommune sitt behov for utvikling. I likhet med de andre kommunene i Hallingdal har vi store utfordringer i forhold til rekruttering og folketallsutvikling. Utvikling av næringslivet for å skape aktivitet og arbeidsplasser er av sentral betydning. Like viktig er det å utvikle Gol som et attraktivt samfunn, hvor man både kan nyte fordelen ved å bo i naturskjønne omgivelser, med rolige sentrumsgater, samtidig som man kan få dekket behovet for opplevelser innen kultur og aktivitet. Dersom vi i kommunen mister fokus på å tenke langsiktig i forhold til disse problemstillingene vil vi ikke overleve som distriktssamfunn. Vi ønsker at vegvesenet skal være en medspiller i slike prosesser, idet vi har en felles interesse av at veiene våre er trygge både for innbyggere og besøkende. I denne konkrete sak mener vi at innsigelsen mot en ny avkjørsel ikke er godt nok fundert, og at det dermed er svært uheldig at dette setter en stopper for nødvendig utvikling av Gol som distriktssamfunn.

 

Ta gjerne kontakt dersom det er behov for ytterligere opplysninger.

 

Med vennlig hilsen

 

 

Hege Mørk

rådmann

 

Kopi til: Statens vegvesen, region Sør, Serviceboks 723, 4808 Arendal

 

Vedlegg:          Brev fra Torbjørn Rustberggard datert 24.06.08, med skisser

                        Brev fra DBC_arkitektur as datert 24.06.08

                        Konsekvensutredning, reguleringsplan for Storøyne

 

 

 

 

 








Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS